startbudget webshop, shopping cart foto

Startbudget Webshop

De kosten van een eigen webshop verschillen heel erg. Als je zelf al weet hoe je een webshop moet maken zullen deze kosten vrij laag zijn. Als je dit nog moet leren iets minder laag. Mocht je het willen uitbesteden zullen de kosten hoog zijn. In deze blog bespreken we wat je als startbudget voor je webshop moet rekenen en meer!

Ten eerste verschilt de prijs per platform. Je kunt kiezen voor bijvoorbeeld WordPress, Shopify, MijnWebwinkel of Magento.

Shopify en MijnWebwinkel zijn wat goedkoper en makkelijker. Als je het proffesioneler wilt aanpakken raden wij je aan om een webshop te laten bouwen/zelf bouwen via WordPress. Als je je webshop via WordPress bouwt moet je rekening houden met hosting, hiervoor moet je maandelijkse/jaarlijken kosten rekenen.

Bij bijvoorbeeld Shopify en MijnWebwinkel betaal je een paar tientjes per maand en heb je verder geen opstartkosten. Bij WordPress ben je iets meer kwijt aangezien je je eigen hosting moet kopen (bij Shopify en MijnWebwinkel host je het bij hen). Als je met Magento wilt gaan werken ben je een stuk meer kwijt. Zelf raden wij Shopify aan als je ‘simpel’ wilt beginnen, en WordPress als je een groter bedrijf hebt of het door een webbouwer wilt laten doen.

Hosting

Ook hebben we veel vragen gekregen over wat de beste hosting is (als je WordPress kiest). Wij gebruiken zelf altijd Neostrada, dit is een goedkope, handige en overzichtelijke hosting.

Eerst je eigen geld

Het is heel belangrijk dat je eerst je eigen geld gaat investeren voordat je naar investeerders gaat zoeken. Als je echt in je eigen idee gelooft ben je bereidt om al je geld te investeren!

Investeer Investeer Investeer

Één van de grootste fouten die mensen maken is dat ze zodra ze een beetje omzet krijgen het geld uit hun bedrijf halen en lekker op vakantie gaan of een nieuwe auto kopen. Dit is het domste wat je kunt doen! In het eerste jaar van jouw bedrijf is het slimste wat je kunt doen alles terug investeren. Uiteindelijk zal je dit terug verdienen en kan je lekker op vakantie of een nieuwe auto kopen 😉

Wat zijn je prioriteiten?

Mensen die veel geld hebben gaan er minder zuinig mee om dan mensen die dat niet hebben, klinkt logisch toch?! Als je veel geld hebt om een webshop te beginnen dan wordt het al gauw uitgegeven aan minder belangrijke zaken zoals dure logo’s, visitekaartjes en banners. Je denkt misschien dat dit belangrijk is, maar het is geen prioriteit!

Zodra je een klein startbudget hebt voor je webshop zal je verstandiger met je geld omgaan en alleen dingen kopen die echt nodig zijn. Focus op deze dingen die je webshop echt verder helpen op de lange termijn. Na een tijdje zul je merken dat meer dan de helft van de kosten totaal niet noodzakelijk waren.

Uitbesteden

Een andere groter fout die mensen maken is dat ze geld proberen te besparen door zelf ‘domme’ klusjes te doen. Dingen als je pakketjes inpakken kan je het beste zo snel mogelijk uitbesteden zodat jij je met andere dingen kunt bezighouden. Een student kan je voor een paar euro per uur inhuren, dit ga je dik terug verdienen zodra jij je gaat bezighouden met je bedrijf laten groeien.

Extra Kosten

  • Een designer inhuren voor logo’s, visite kaartjes, headers enzovoort
  • Productfoto’s laten maken
  • Kosten voor een bankrekening
  • Verzekering
  • Teksten laten schrijven

Ook moet je er rekening mee houden dat niet alles wat je aan marketing besteed er weer uit komt. Het is handig om 15% extra te rekenen bij het bedrag wat je momenteel in gedachten hebt als startbudget voor je webshop.

Bekijk onze andere blogs over je eigen webshop!

Wat is dropshipping?