...

Hoe krijg ik klanten voor mijn bedrijf?

Grote kans dat als je dit leest je van plan bent om een bedrijf te starten of al een bedrijf hebt gestart. Maar hoe krijg je klanten voor je bedrijf?

Het verwerven van klanten is niet lastig als je weet hoe je dit moet doen. In dit artikel gaan we jou tips geven en uitleggen hoe je klanten krijgt voor je bedrijf.

Vind de juiste doelgroep

Het is belangrijk om de juist doelgroep voor je bedrijf te vinden. Als jij een webshop hebt waar je katten spullen verkoopt heeft het geen zin als je mensen bereikt die alleen een hond hebben. Het vinden van de juiste doelgroep kan op verschillende manieren. Als eerste kan je logisch nadenken welke ‘soort’ mensen geïnteresseerd zullen zijn in jou product of dienst. Zodra je hier uit bent zou je eventueel een enquete kunnen afnemen. Het laten afnemen van een enquete kost wel wat, dus als je geen groot budget hebt raden wij dit af. Er zijn namelijk belangrijkere dingen om je startkapitaal aan uit te geven, zoals bijvoorbeeld marketing en een website.

Marketing

Er zijn heel veel verschillende manieren van marketing. Welke soort marketing het beste is om toe te passen voor jou bedrijf hangt voor het grootste deel af van je niche. Wanneer jij een webshop hebt waar je redelijk goedkope producten verkoopt is het niet aan te raden om te gaan netwerken en dat als manier om te verkopen te gebruiken. In dat geval raden we je aan om te gaan adverteren via bijvoorbeeld Facebook of Google Ads. Mensen zien jouw advertentie voorbijkomen, klikken hierop, vervolgens komen zij op jou website.

Netwerken (bij mensen langsgaan) is wellicht wel een optie als jij mensen een dienst verkoopt of een high ticket product. Mensen zullen veel nadenken over het aanschaffen van een duur product. Ze kijken meer rond op internet, vergelijken prijzen en vragen zich af of je wel betrouwbaar bent. Als jij van jezelf weet dat je een goede verkoper bent (of je wilt je verkoop skills trainen) is dit zeker een slimme zet.

klanten krijgen bedrijf boek

De Online Marketing Tornado

Een belachelijk compleet en no-nonsense stappenplan voor meer bezoekers, leads, klanten, fans en ambassadeurs via het internet. Geschreven door 2 gedreven expert op basis van de praktijk.

Een andere manier om jou potentieel kopers te bereiken is doormiddel van het opbouwen van een groot platform op social media. Wel moet ik hierbij zeggen dat dit iets is wat veel tijd zal kosten. Dus als je snel wilt starten met verkopen raad ik je aan om te gaan adverteren. Je moet het zo zien:

Adverteren = snel –> kost veel geld

Social media = kost meer tijd –> levert uiteindelijk meer op (geen/ weinig advertentie kosten)

Netwerken = een optie als je goede sociale vaardigheden hebt / goede verkoper bent

Zet jezelf goed op de markt

Als startup is het van belang dat jezelf positief op de markt zet. Zodra jou eerst 10 klanten negatieve reviews over jou gaan schrijven zal het steeds lastiger worden om nieuwe klanten te krijgen. Zorg er dus vanaf het begin voor dat je klanten tevreden met jou en jou dienst zijn. In de toekomst zullen ze dan ook sneller weer voor jou kiezen i.p.v. een andere aanbieder in de markt.

Maak een aantrekkelijke website

Tegenwoordig is het hebben van een website voor je bedrijf cruciaal. Steeds meer wordt online bestelt, dit geld voor producten, maar ook voor diensten zoals dakdekkers of taxichauffeurs.

Als je zelf een beetje technische kennis is het prima te doen om een eigen website te bouwen. Een andere mogelijkheid is om een website te laten maken. De prijs hiervan verschilt heel erg, er zijn bureaus die voor 200 euro een website maken, maar er zijn er ook genoeg die 2000 euro vragen voor het laten bouwen van een website.

Zodra je een website hebt is het handig om je te gaan focussen op zoekmachineoptimalisatie (SEO). SEO zijn de gratis zoekresultaten die je in google te zien krijgt. Grote kans dat jij ons ook via daar hebt gevonden.

Wij hopen dat we je een beetje op weg hebben geholpen met de vraag “hoe vind ik klanten voor mijn bedrijf?”

Dit vind je wellicht ook interessant:

Beste boeken over leiderschap

Wat is affiliate marketing?